måndag, oktober 24, 2005

Hypokondri tråden II.

Det började lite svagt förra veckan, fortsatte i helgen och det var det första som sas när jag kom till jobbet i morse. Det står i alla tidningar och det pratas om det i radio och i tv.
Fågelinfluensan.
Så fort någon hostar lite eller känner sig lite trött så är det fågelinfluensan som är i farten.
Det ska bunkras Tamiflu eller Relenza till sig själv och hela sin familj och fan ta de där läkarna och politikerna som lägger beslag på allt vaccin för egen del.
Och när Aftonbladet och Expressen i helgen skrev om de döda änderna man hittat vid Eskilstunaån eller papegojan i england, ja då var epidemin över oss.

Jag bara undrar, hur ofta har du kontakt med sjuka fåglar eller deras avföring? Fåglarna utsöndrar viruset i sin avföring, och jag kan ju bara tala för min egen del, men jag har inte så ofta kontakt med vare sig fåglar eller deras avföring.
Det är inte småfåglarna vi ska vara rädda för.
Man måste se saker från ett större perspektiv.

Det största hotet mot människors hälsa är inte fågelinfluensan som den ser ut idag, utan risken att den ska förändra sig och ge upphov till en helt ny influensavariant som snabbt kan spridas globalt bland människor.
En så kallad pandemi.
Pandemier drabbar enligt Smittskyddsinstitutet cirka 10 till 30 procent av hela befolkningen. Man räknar med att det inträffar cirka fem pandemier med olika influensavirus varje århundrade.
Det är läskigt.

Inga kommentarer: