onsdag, maj 31, 2006

Hypokondritråden IV.

Jag var just på Apoteket och för en gångs skull var det inga tanter som satt och berättade sitt livs historia för apotekaren eller några hypokondriker med en hel lista med åkommor som skulle gås igenom. Istället så föll det sig så att apotekaren pratade i telefonen så min blick fastnade på tvn i taket med en informationsfilm rullandes. Och det var som om en helt ny värld öppnade sig. Apoteket har tydligen ett enormt utbud av självtester man kan utföra in the privacy of your own home. Man kan kolla allt!

Ett test ställde den uppenbara frågan, ”Har du diabetes?”. Snabbt och enkelt, diagnos. Eller? Andra om där fanns bakterier i urinen eller om du hade nickelallergi. En liten apparat talade om om du hade ägglossning eller inte.

Där fanns ett kolesteroltest för hemmabruk. Då det finns ett starkt samband mellan höga kolesterolvärden och risk för hjärtkärlsjukdomar kan man mäta totalkolesterol och kolla om ens kolesterol ligger i riskzonen. Damen på videon visade pedagogiskt hur man först stack ett hål i fingret med den medföljande nålen och sedan placerade en liten bloddroppe på markeringen och efter tre minuter kom resultatet. Voilá! Riskzon/inte riskzon.

Ett annat fascinerande test var där man kollade efter blod i avföringen. I ett tidigt stadium av tjock- och ändtarmssjukdomar, som cancer, sårbildningar, hemorrojder, polyper, tjocktarmskatarr, divertiklar och sprickor, kan symptomen vara blod i avföringen - blod som kan vara svårt för ögat att upptäcka. Men fear no darkness, promised child, nu finns testet som upptäcker om det finns hemoglobin i pooet.
Dock ersätter inte testet koloskopi eller sigmoidoskopi.

Så här i lössläppta sommartider finns HandiLab-C. Ett självtest för klamydia hos kvinnor. Testet utförs i två steg. Först tas ett prov från slidan med bomullspinnen. Sedan sätts bomullspinnen tillbaka i tuben och själva testet genomförs. Detta visades dock inte på informationsvideon.

Jag sögs in i denna värld av självtester så i den milda grad att jag missade att kvinnan bakom disken slutat prata i telefonen och i stället stod och väntade på att jag skulle komma till kassan. På min väg mot disken gjorde jag en snabb genomgång om det fanns något jag faktiskt kanske behövde testa. Om jag hade haft nickelallergi borde jag väl ha märkt det. Ägglossning bryr jag mig inte särskilt mycket om då jag inte försöker bli gravid. Klamydia vet jag att jag inte har och jag tror inte heller att jag har högt kolesterol. Det ska vara diabetes eller blod i avföringen då.
Fast å andra sidan så borde jag nog märkt om det var något större fel på mig.
Istället lämnade jag in mitt recept, fick ut mina piller och gick. Behövde inte betala ett öre då högkostnadskortet numera var uppe i frikort.
Overall en toppendag på Apoteket.

1 kommentar:

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack