onsdag, april 05, 2006

DeoxyriboNucleic Acid.

Det står mycket i tidningarna om DNA nu för tiden. DNA tester hit och DNA tester dit.
Med jämna mellanrum händer det att folk ringer till mig och mitt jobb och frågar om vi kan göra vissa analyser. En gång var det en kvinna som ringde och lite försiktigt frågade om vi kunde göra en DNA analys från läppstift. Då undrar man var den stackars kvinnan råkat ut för. Jag skulle satsa mina pengar på en otrogen make.

En annan gång var det en gammal kvinna som ville DNA testa sitt barnbarn och undrade om man kunde göra det i smyg.

Givetvis säger vi nej till alla sådana förfrågningar.
Det är inte riktigt vår grej. Även om vi arbetar med samma tekniker som SKL gör.

Vad folk sällan verkar förstå är att man alltid måste jämföra DNAt med något annat.
En databas eller någon form av referens. Man kan inte magiskt köra det på ett instrument och se att det var grannfrun som knullade din man.



En av de märkligare sidorna på internet är Pappa test. Jag har fortfarande inte förstått om det är på riktigt eller inte. Jag skulle dock inte skicka mina pengar dit.

Inga kommentarer: