lördag, januari 14, 2006

De bästa dagarna.

Det är juli och sommar. Det är ännu en varm dag och jag sätter mig i bilen för att åka och hämta min vän. Hon är sen som vanligt så jag sitter i bilen utanför hennes lägenhet och väntar. Bilsterion spelar The Pixies och ingenting är svårt.
Hon kommer ur sitt hus, lastar in sin packning i baksätet på min bil.
Vi skrattar och pratar om magiska kvällar och gamla spöken.
Svänger in på parkeringen och springer in och handlar jordgubbar, tidningar, riskakor och vatten. Sedan bär det av mot stranden. När vi kommer dit är det redan mycket folk på parkeringen. Det är alltid så. Varma sommardagar och alla vill bada.
Vi går en bit på stranden och lägger oss på samma plats vi alltid ligger.
Där ligger vi hela dagen, solar, spanar, badar, löser korsord och pratar. Och pratar och pratar och pratar. Om nuet, dåtiden och kvällen som komma skall.

Vid halv fyra tiden börjar vi känna oss som rostade kastanjer och det är tid att borsta sanden av fötterna innan vi sätter oss i bilen för att åka hem. Bilen är som alltid fruktansvärt varm, på gränsen till olidlig. Vi åker in till stan igen, med rutorna neddragna och musik i högtalarna. Vagen är slingrig och vi sjunger med i låtarna.
Det är sommar och alla är lyckliga.

Jag släpper av min vän och fortsätter hem. Kommer upp i lägenheten, tar på mig springkläder och ger mig ut och springer en runda. Kommer hem och får äntligen duscha sanden och svetten av kroppen.
Solen har gjort mig trött, så jag lägger mig och sover en timme innan det är tid för att byta om. Tar på mig sommar linnet och sminket, gör att sedan gå till min vän. I den varma sommarkvällen sitter vi sedan i hennes lägenhet och tar den första ölen.
Berusningen börjar komma och vi går ner till skeppet. Där är vänner, sommaren och spänningen. Kvällen fortsätter och det är människor överallt. Goda vänner och gamla spöken. Alla trängs utomhus. Vid halv tolv tiden börjar alla dra sig uppför backen, de sista timmarna av sommardagen svettas ut på dansgolv.
Det är sommar och allt kan hända.
En del går hem ensam, andra tillsammans. Någon låt har etsat sig fast som symbol för just den sommaren. En låt som i många år framöver får en att tänka på dessa sommardagar, kvällar och nätter. Ibland också mornar.

De är lätta att längta efter. Eller till.
Dessa magiska sommardagar. Kvällar. Och nätter.

Inga kommentarer: