söndag, januari 15, 2006

Brothers on a hotel bed.

Jag sitter på bussen på väg hem.
På väg bort.
Jag har lämnat jobb bakom mig.
Jag var tvungen att åka. Jag kunde inte stanna kvar. Inte nu.
Jag var fortfarande inte redo att låta Sthlms livet ta vid.
Jag ringde in sjuk, packade hastigt mina saker och tog första buss norrut.
Längst vägarna är det snö.
Jag reser genom ett vintervitt Sverige. Sex timmar senare och jag kommer att vara hemma.
Jag längtar. Det nästan pirrar inom mig av längtan. Eller är det förhoppning? Det är svårt att veta. Men vad jag vet är att det är där jag vill vara.

"You may tire of me as our December sun is setting because I'm not who I used to be
No longer easy on the eyes but these wrinkles masterfully disguise
The youthful boy below who turned your way and saw
Something he was not looking for: both a beginning and an end
But now he lives inside someone he does not recognize
When he catches his reflection on accident"
Bussen tar mig närmare och närmare, ipoden spelar samma skiva om och om igen.
Jag blundar och tillåter mig drömma. Mina drömmar blir till förhoppningar och jag är glad att jag är på väg. Drömmar kan bli sanna.
Landskapet känns välbekant. Jag har åkt denna väg många gånger förut.
Vägen upp är alltid fylld av glädje. Förväntansfullhet. Förhoppning.
Vägen tillbaks är inte det.
Vägen tillbaks fasar jag.
"On the back of a motor bike
With your arms outstretched trying to take flight
Leaving everything behind
But even at our swiftest speed we couldn't break from the concrete
In the city where we still reside.
And I have learned that even landlocked lovers yearn for the sea like navy men
Cause now we say goodnight from our own separate sides"
Landskapet utanför är så vackert att det nästan gör ont i mig.
Ibland gör vackra saker ont.
Jag kommer till en stad där mörkret lagt sig.
Snön och juldekorationer sprider ljus och jag går sakta genom staden. Jag ger mig tid att ta tillvara på alla de saker jag längtat efter. Gatorna. Husen. Vattnet.
Jag går över bron. Från fastlandet till ön.
Jag är snart hemma.
"Like brothers on a hotel bed
Like brothers on a hotel bed
Like brothers on a hotel bed
Like brothers on a hotel bed"

Inga kommentarer: