måndag, december 19, 2005

Tigerland.


Jag såg filmen Tigerland i helgen.
Hela filmen var som en våt dröm (se bilden till vänster). Speciellt den bakre unga mannen. Ett mycket fint exemplar. Av någon anlednign drömde jag den natten. Om ett gammalt spöke. I drömmen åt vi middag tillsammans med en massa andra gamla karaktärer från uppväxten i Härnta.
Under middagen frågande han mig hur många chanser jag ansåg man kunde ge en person.
Jag svarade oändligt många så länge man själv inte förgås.
Då gav han mig ett brev.
Brevet handlade om hans mamma. Och om en fotoassistent tjänst i skåne han hade hittat på internet och tyckte att jag skulle söka. Det handlade också om hans resor. Om när han var på Nya Zeeland. Mitt i detta brev stod hans telefonnummer. Ifall jag skulle behöva nå honom någon gång.
Under tiden jag satt och läste brevet gick han.
Och jag vaknade.
Upprörd över att jag inte förstod.
Över brevet och hans mamma, över fotoassistent tjänsten och att han hade lämnat sitt telefonnummer. Vad skulle jag vilja honom?
Sist han försökte ta kontakt via ett mail, var det också så att det handlade om något annat.

Det är illa när ens gamla spöket börjar hemsöka en under natten. Nu räcker det inte med att vara stirrig och paraniod på hemmaplan, nu måste man vara på sin vakt i sömnen också.

Inga kommentarer: