måndag, november 07, 2005

Jul, jul...strålande jul.















Jag börjar längta till jul nu.
Varje kväll innan jag går och lägger mig tittar jag ut genom fönstret för att se om det snöar...Men det gör det aldrig.
Det är ju 10 grader varmt på termometern.
Men jag tycker det luktar snö i luften. Det har det gjort länge nu.
Hell, det var ju därför jag skyndade med att köpa vinterskor.

Det här kommer att bli min första vinter i min lägenhet. Jag vill göra den mysig. Så att den känns så där varm och inbjudande när snön och kylan ligger utanför fönstret.


Jag vill ha nedräkning inför att få åka hem.
Jag vill julpynta min lägenhet med pomler.
Jag vill ha ett ljus man bränner ner dag för dag, tills det är dags att åka hem för julen. Jag vill börja kunna äta pepparkaksdeg med gott samvete.
Jag längtar efter att få köpa julklappar, att få sitta på arlanda och vänta på att få gå ombord på planet hem. Jag längtar efter fika på rutiga, utgång på juldagen, efter potatisprodukter hos mamma Xerox, en och annan öl med vänner medan man försöker undvika indianer och ugglor. Jag längtar efter juldagsmorgon, när alla andra sover, men jag är vaken. Efter julgranen och snön.

Istället regnar det. Var och varannan dag. Och dimma är det också. Varje morgon när jag går till bussen. Och för att inte tala om lövhalkan.
Mot den fungerat inga grova vinterskor eller broddar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

´Nu har jag bokat biljett hem till Norrland över julen! Det blev dyrt som tusan. Om mina föräldrar bodde i Nice, Zurich eller London skulle det ´bara vara en bråkdel av priset... Ska åka upp dit på fredag också, men då betalar jobbet! Lil´Spence kommer också! Nu måste jag kolla vilket mob-namn han får.
/Minty

Anonym sa...

Lil´Spence går numera under namnet Extra Arm... Jag förstår inte. Den lilla parveln har inte haft det lätt med sin namnidentitet i sitt korta liv.
/Minty

Anonym sa...

Jag utnyttjade raskt mina eurobonuspoäng till julresan...Så den bjuder SAS på! Man har ju sina förmåner som maffioso.

Extra arm...har vi fått en krympling med i vårt possy, eller syftar det helt enkelt till att han är snabb som attan att sno saker?
Jossan går numer under namnet The Ox.
Nej du minty, vissa av oss hade tur med sina mob names. Men så är vi gammal i gemet också!
/The Heartbreaker.

Anonym sa...

Helt underbart med en liten en med i gänget, jag hälsar hjärtligt välkommen! På tal om snö hoppas jag innerligt att lågtryck förblir över island och högtryck över vitryssland, blir det viceversa kommer kylan och det blir plågsamma promenader ut till stugan!
/The butcher, baker & Candlemaker

Anonym sa...

Ja ha, julen. Den kommer alltid då man minst behöver den. Kan vi inte göra en deal? ...vi har jätte julmysigt till och med den 23:e kl 12.00, sen ignorerar vi den 24:e, hårt. Sen lagom till på kvällen den 25:e vaknar vi upp och gör stan osäker? Någon som är med?
själ ska jag inta norrland med hjälp av min lätt opålitliga vapendragare SJ, så vi får se hur det går och om jag i huvetaget kommer fram. Nyår då?

Anonym sa...

Jag brukar ju alltid bli över till nyår och tvingas fira den ensam, syendes väskor eller med random personer...Min plan är att inte gråta det här nyåret.
/The Heartbroken