onsdag, oktober 19, 2005

Yrkesetik.

Idag ska de spola stammarna i mitt hus. Här om veckan var det dags för fönster målning.
Det är tydligen sådant som händer lite nu och då när man bor i bostadsrätt.
Folk lägger lappar i min brevlåda som informerar att nu är det dags för det ena och det andra. "Är ni inte hemma när målaren kommer kan ni lägga nyckeln i brevlådan där och där".
Självklart är jag inte hemma dagtid när målaren eller rör-gubben kommer.
Jag arbetar.
Så istället måste jag ta mig till suspekta lokaler och lämna in min nyckel i diverse brevlådor som det inte står mycket annat är något företagsnamn man aldrig hört talas om .
Osäkerheten är lika stor varje gång, har jag lagt den i rätt brevlåda? Fattar de att det är min lägenhet nyckeln går till?
För tillsammans med informationsbrevet om att arbete ska utföras i lägenheten, får man även ett mindre hot om vad det kommer att kosta om man inte ger dem tillgång till lägenheten.
Idag skulle misstaget kosta 890 spännas.
Samtidigt som man har en tidsbegränsning när man senast ska lämna in nyckeln, så vill man inte lämna den för tidigt...någon får ju helt plötsligt tillgång till min lägenhet.
Någon kan komma in i den precis när som hellst. Jag ser framför mig hur jag vaknar mitt i natten och någon bara står där...
Sist jag gav någon "tillgång" till min lägenhet, behöll de nycklarna i fyra dagar.
Fyra dagar, fyra nätter av tankar på att någon kanske står vid sängen och tittar på mig.
Eller något ännu värre.
Jag litar inte på folk.
Folk är skumma.
Då återstår det bara att se om jag har dator, dvd, stereo eller tv kvar när jag kommer hem från jobbet.
Eller om jag måste betala 890 kr för ett icke utfört jobb.

Inga kommentarer: